Saturday 26 February 2011

Kagum

Semalam Allah bagi nikmat, saya berpeluang teman seorang kakak menziarahi satu keluarga Arab. Kagum sangat menatap wajah seorang ibu, sarat mengandung 9 bulan lebih (dah lebih tempoh due okay!) masih cergas mengemas rumah, melayan kerenah lima orang anaknya yg tipikal Arab (ceria+hyperaktif) serta memuliakan tetamu yang datang menjengah lewat malam.

Jujurnya, ziarah kali ini membasahkan hati. Biasanya, saya akan bersuka-ria kalau ziarah rumah kawan-kawan Arab, dengan rumah mereka yang cantik dan selesa, makanan lazat yang dihidang tanpa henti, serta jenaka dan gosip yang bersilih ganti. Kali ini, perasaan saya tersentuh melihat rumahnya yang amat dhaif dan hanya ada satu bilik, tak sampai hati menjamah mansaf yang tetap dijamunya walau hanya sepinggan untuk dikongsi tiga, dan terkesima sebentar bila ibu tersebut memberitahu sebentar lagi baru dia akan ke hospital untuk buat pemeriksaan.

"Kenapa tak pergi waktu siang?"
"Tak ada masa-lah adik, sibuk sikit dengan kerja-kerja rumah."

Yang lebih mengagumkan, muka dia sangat manis dan tenang! Tak terpamer pun garis-garis keserabutan atau tanda-tanda kegelisahan. "Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?" Hakikatnya, saya cemburu dengan ketenangan jiwa yang dimilikinya. Iman memang melahirkan keajaiban..

Kakak yang saya temani itu memang baik hati ^_^ Baju-baju anaknya yang masih elok dan cantik dihadiahkan kepada ibu tersebut.. Rasa bahagia pula apabila terlibat secara tak langsung dalam misi dia. Sekali lagi, rasa syukur yang teramat sangat bila Allah beri kesempatan untuk kita hidup dalam lingkungan orang-orang yang menghidupkan tarbiyyah.

[Tarbiyyah adalah uslub paling ideal dalam berinteraksi dengan fitrah manusia. Mendidik manusia secara langsung dengan kalimah-kalimah, dan secara tidak langsung dengan qudwah hasanah. Tarbiyyah perlu didasari manhaj dan wasilah yang khas, bagi mengubah manusia ke arah yang lebih baik.]

Kakak-kakak yang menghidupkan tarbiyyah memang akan sentiasa dicintai dan dirindui. Sifir mereka mudah, mereka menyentuh hati-hati kita dengan qudwah. Saidina Ali pernah berkata: Qudwah seorang itu lebih baik daripada percakapan seribu orang.

Adakalanya Allah memperi peringatan terhadap kita dengan sangat halus dan berseni. Terasa sungguh mendalam kasih sayang Dia terhadap hamba-hambaNya. Padahal hamba-hambaNya (yang lebih tepat=saya sendiri) selalu sengal tak tentu hala, ketawa terbahak-bahak tak ingat akhirat, malas dan lesu untuk melaju dan memperkemas langkah menuju-Nya.

No comments:

Post a Comment