Thursday 4 November 2010

Tabung Lembu

BismiLLah~

‎"Saudara, ketahuilah bahawa saya adalah seorang Ansar yang banyak harta, dan kiranya saudara sudi ambillah separuh dan kekayaan saya itu. Saya juga mempunyai dua orang isteri dan kiranya Saudara sudi mana satu antaranya, saya sedia menceraikannya supaya boleh saudara mengahwininya." kata Saad bin Rabi' kpd Abd Rahman b Auf.

Mengenangkan peristiwa hari itu mampu membuatkan saya tersengih lebar sehingga ke hari ini. Aktiviti yang disusun cukup simple, hati saya tidak menjangkakan bahawa air mata akan mengalir, membasahi pipi-pipi kami. Aturan Allah cukup hebat, hati saya yang agak gersang basah kembali menginsafi nilai ukhuwah yang sangat priceless. Nikmat yang lebih lazat daripda kek cheese strawberry =)

"Pilih sahabat yang paling kamu sayang, dan berikan harta paling berharga yang ada pada kamu sekarang. Sebutkan sebab mengapa kamu sayang kepada sahabat kamu, kemudian peluklah dia dengan hangat dan mesra."

Usai mendengar permintaan tersebut, ada seorang sahabat yang air matanya lantas turun bak hujan lebat di kala musim sejuk, mengalir tanpa henti. Dia mencapai tabung lembu kepunyaannya, erat dan kemas dia memeluk tabung tersebut. Tabung lembu itu sememangnya kesayangannya. Perlukah dia memberi yang itu? hati kecil saya berbisik. Tetapi sahabat itu jujur dan tulus..jujur memilih barang yang paling disayanginya, dan tulus dalam persaudaraan dan persahabatan.

"Eh, tak sebut pun sebab kenapa enti sayang dia?" (moderator hari itu memang bising! ^_^)

Dia masih belum berhenti menangis. "Sebab sayang tak perlukan sebab!"

Kata-katanya memang tepat menembak hati. Ukhuwah kerana Allah..memang tak memandang samada sahabat itu kiut, boleh ajar kita subjek pathology, atau suka belanja kita zinjer. Ukhuwah kerana Allah..memang mudah berlapang dada walaupun kadang-kadang tersakitkan hati, tertinggikan suara, atau tergurau berlebihan. Cukuplah iman sebagai batu asas, dan hang-out di syurga bersama-sama sebagai idaman..

Banyak lagi kisah persaudaraan yang menarik dan mengharukan pada hari itu. Ada barang yang malam sebelumnya berjam-jam dipujuk-rayu tanpa hasil untuk membelinya, terus diberikan secara percuma. Ada buku yang baru sahaja dibeli dan belum sempat dibaca, terus dihadiahkan kepada adik kesayangan. Semoga kisah-kisah ini dikenang dan diceritakan kepada anak cucu masing-masing mungkin :P

Ah, tetapi yang lebih penting moga kisah-kisah hari itu terus menjadi inspirasi untuk kita terus mengeratkan ukhuwah sesama kita. Semoga Allah redha dan tersenyum melihat percintaan dan persaudaraan kita.


وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي اْلأَرْضِ جَمِيْعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوْبِهِمْ وَلَكِنَّ اللهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيْزٌ حَكِيْمٌ

“Dan Yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kalian membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kalian tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (Al-Anfal: 63)


"Layanlah ana sebagai mad'u..jangan layan ana sebagai kawan biasa," bisik seorang teman. Hati yang tersentak ini ya Allah, moga Engkau sentiasa limpahkan petunjuk-Mu.

p/s1: Maaf zahir batin untuk semua yang mengenali diri ini. Sememangnya saya bukan orang yang terbaik untuk berbicara mengenai ukhuwah...

p/s2: One fun fact=Rupanya Mus3ab 3mayr dipersaudarakan dgn Abu Ayyub Al-Ansari! Sedih pula bila belum ada lagi rumah kat Irbid yang dinamakan dengan Abu Ayyub Al-Ansari. haha

3 comments:

  1. eh. macam kenal cerita tu.

    allah yaziid fadhlik~

    ReplyDelete
  2. "Cukuplah iman sebagai batu asas, dan hang-out di syurga bersama-sama sebagai idaman.."
    serius manis :)
    jzkk kak ira.

    ReplyDelete
  3. miss nabilah: yup, mcm kenal kan. ahaha

    kauthar09: jzkk juga atas ukhuwah kamu. tahan ngantuk sama2 pn manis kn :P

    ReplyDelete